شناخت مفهوم ترافیک
يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۷ ق.ظ
شناخت مفهوم ترافیک
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۶
|
ترافیک از سه عامل تشکیل میشود این عوامل عبارتند از: انسان، راه، وسیله نقلیه.چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت. بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز نمود که این عوامل عبارتند از:
1- مهندسی ترافیک
2- اجرای مقررات
3- آموزش در مهندسی ترافیک
راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث میگردند.
علت ایجاد ترافیک
ترافیک هم مانند عوارض یک معادله تک مجهولی نیست که با برخوردی یک بعدی بتوان آن را حل کرد. در یک دسته بندی کلی علل ایجاد ترافیک تهران را در5 بند میتوان مورد بررسی قرار داد. 1- ارزان بودن بنزین 2- کمبود شبکه های بزرگراهی درون شهری 3- کمبود شبکه حمل و نقل ریلی (مترو) 4- هوشمند نبودن ترافیک 5- عدم وجود تسهیلات در نقاط گوناگون شهر.
در مورد موضوع اول میتوان اینگونه توضیح داد که ارزان بودن بنزین موجب میشود تا صاحبان خودروهای شهری تشویق شوند تا برای تردد در شهر از خودروهای تحت تملک خود استفاده کنند در حالی که آنان برای هرموردی مجبور نیستند اتومبیل هایشان را از پارکینگ منازل خود به سطح خیابان های شهر هدایت کنند. یا از سوی دیگر کمبود بزرگراهها نیز مشکل ساز میشود.به موجب طرحی که برای تهران تهیه شده این شهر باید 600 کیلومتر بزرگراه داشته باشد این در حالی است که تهران تنها 300 کیلومتر بزرگراه دارد. کمبود این شبکه های بزرگراهی نیز به تشدید مشکل ترافیک تهران کمک میکند.
بحث شبکه حمل و نقل ریلی نیز در به وجود آمدن ترافیک اهمیت فوق العاده ای دارد.در حال حاضر تنها دو خط مترو در تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است درحالی که در شهری مانند مادرید که نصف جمعیت تهران را دارد 17 خط مترو وجود دارد که تمام شهر را پوشش میدهد. در مورد شبکه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس نیز نقص هایی وجود دارد که به شدت گرفتن بحران ترافیک کمک میکند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که لجام گسیختگی ترافیک و عدم هدایت صحیح آن در تشدید این معضل کنونی کلان شهرهای کشور و به خصوص تهران بسیار موثر است. هوشمند بودن به این مفهوم است که به کمک اطلاعات ترافیکی رانندگان خودروهای شخصی را مطلع کرد که از کدام معابر برای تردد استفاده کنند.
هوشمند کردن چراغ های راهنمایی نیز در بحث هوشمند کردن ترافیک باید مورد توجه خاص قرار گیرد. دادن موج سبز که در دنیا نیز مرسوم است به خوبی این شرایط را به وجود میآورد که حرکت اتومبیل ها در بین چهارراهها منطقی شود زیرا هنگامی که یک خودرو از یک چراغ سبز عبور میکند در مواجه با چهار راه بعدی باچراغ قرمز روبرو میشود. به این شکل در وقت او صرفه جویی میشود.
نابسامانی در توزیع امکانات در نقاط گوناگون شهر هم علت دیگر ایجاد ترافیک به شمار میآید. در کشورهای توسعه یافته تمام نیازهای شهروندان در نقاط گوناگون شهر ایجاد شده است. این امکانات شامل فروشگاهها، مراکز اداری، مراکز درمانی و مراکز آموزشی میشود. به این طریق در دسترس بودن امکانات اولیه مورد نیاز شهروندان میزان سفرهای درون شهری آنان را کاهش میدهد و به تبع آن از بار ترافیکی شهر کم میکند. برای نمونه در شهر تهران تعداد مدارس به شکل صحیحی تقسیم نشده است.
در تهران 30 درصد سفرهای درون شهری به موضوع آموزش مربوط میشود. برای حل مشکل ترافیک تهران نیز باید این 5 عامل حل شود.متولی حل این موضوعات نیز شهرداری است. اما نظام اداری کشور اجازه نمیدهد که شهرداری به عنوان نهاد مسئول درپی حل این بحران برآید.به دلیل آنکه شهرداری اختیارات کامل را ندارد، قدرت مانور کمی هم پیدا میکند. ولی در شهرهای پیشرفته دنیا قدرت تصمیم گیری زیادی به شهرداری ها واگذار شده این در حالی است که در ایران حتی شهرداری منابع درآمدی کافی نیز ندارد.اما تفکر مرکز گرایی یا سانترالیسم موجب در ایران که میان گردانندگان نظام به وجود آمده موجب شده تا این اختیارات به شهرداری واگذار نشود.
لینک مطلب